توماس اردبرینک

آفتاب صبح نیشابور گزارشی را که سه‌شنبه گذشته در روزنامه معتبر آمریکایی «نیویورک‌تایمز» انتشار یافته است ترجمه و در اختیار خوانندگان خود قرار می‌دهد. نویسنده طی آن به ارزیابی روند سرمایه‌گذاری چین در کشور ایران و از جمله توجه ویژه آنان و دیگر سرمایه‌گذاران خارجی به شهرهای نیشابور و کاشان پرداخته است. اعتبار و نفوذ روزنامه نیویورک‌تایمز در آمریکا به حدی است که از آن به عنوان «منبع ملی» یاد می‌شود. منبع ملی به روزنامه‌هایی گفته می‌شود که در کتاب‌ها و نوشتارها، از بایگانی آن‌ها به عنوان مدرک و یادکرد منابع تاریخی یاد می‌شود. این مقاله با عنوان «با وجود موانع جهانی‌سازی برای چین؛ ایران نقطه پرگار جهان» به چاپ رسید. آن‌ها خبرنگاری را به تهران، نیشابور و کاشان فرستاده‌اند تا سودای بلندپروازانة چین را در احیای جاده ابریشم با مشارکت ایران بررسی کند. طرحی که آینده اقتصادی جهان را به‌زیان جهانی‌سازی و به نفع قدرت‌های نوبنیاد اقتصادی و سیاسی تغییر می‌دهد.

نیشابور، ایران. وقتی «ژوآ رو لین»، یک کارآفرین در پکن، برای نخستین بار درباره فرصت‌های تجاری در شرق ایران فکر می‌کرد، تردید داشت. اما بعد، او با خرید نقشه منطقه شروع کرد تا بدون توجه به مرزها، بازار بزرگی را تصور کند.

«نزدیکی با بسیاری از کشورها، حتی اروپا»

آقای لین ۴۹ ساله در این باره گفت که راننده خودرو سفید ساخت شرکت BMW در بزرگراه تهران در حال حرکت به شهر مشهد بوده تا او را به قرارهایش برساند که به وی گفته است: ایران مرکز همه چیز است.

او تصمیم می‌گیرد که ایران و شهر نیشابور را به عنوان دالان تجاری شرق به غرب مطالعه کند. حالا، نقشی که چین قرار است در سال آینده برای توسعه برعهده بگیرد این است که بیش از ۱ تریلیون دلار در زیرساخت‌ها شامل پل‌ها و ریل‌ها، بنادر و انرژی در 60 کشور سراسر اروپا، آسیا و آفریقا سرمایه‌گذاری کند. ایران، یک تقاطع تاریخی است که در مرکز این تبادل قرار دارد.

اجزای شبکه زیرساخت چین مثل قطعات یک پازل جغرافیای سیاسی پراکنده در محل‌های خود قرار داده می‌شوند. کارگران چینی در شرق ایران برقی‌سازی یکی از مسیرهای راه آهن اصلی کشور، استانداردسازی معیار اندازه مسیر، بهبود و بازسازی پل‌ها، با هدف اتصال نهایی تهران به ترکمنستان و افغانستان را در طرح آن‌ها (احیای جاده ابریشم) اجرا می‌کنند.

پیشتر همان اتفاق در غرب ایران افتاده است، جایی که کارگران راه‌آهن در تلاش هستند تا پایتخت را به ترکیه و در نهایت، به اروپا پیوند بزنند. دیگر پروژه‌های راه‌آهن، تهران و مشهد را به بنادر آب‌های گرم در جنوب این کشور ارتباط می‌دهد.

وقتی وابسته اقتصادی پکن در طول سال از انزوای بین‌المللی اعمال شده توسط غرب برای برنامه هسته‌ای ایران انتقاد می‌کند، ایران هم ضروری است به توانایی چین در جاه‌طلبی‌های عالی خود احترام بگذارد. این راه‌ها مسیرهای دیگری هم از طریق روسیه به بازارهای غربی دارد (که چین تمایلی به مسیر روسیه نشان نمی‌دهد). آن کشور هم به طور بالقوه یک رقیب چین است.

کاشان ، ایران. اصغر فخریه، یک مترجم انگلیسی است که در رابطه با سرمایه‌گذاری چینی‌ها می‌گوید: آن‌ها اگر می‌خواهند به صرفه جویی در وقت و پول اهمیت نشان دهند، کوتاهترین مسیر را انتخاب خواهند کرد.

وی افزود: همچنین مزایای سیاسی رابطه با ایران، در مقایسه با روسیه بیشتر است. آنها بسیار علاقه‌مند به همکاری با ما بودند.

برخی نگران هستند که در مقیاس سرمایه‌گذاری بزرگ چین و حضور رو به رشد چین در اقتصاد ایران، تهران بیشتر از همیشه وابسته به چین شده و آن کشور هم‌اکنون بزرگترین شریک تجاری ماست.

چین همچنین بازار مهمی برای نفت ایران است و چون بخشی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا باقی‌مانده که اعمال هراس بر بانک جهانی را شامل می‌شود، حجم زیادی از نیازهای سرمایه‌گذاری ایران برای تامین مالی پروژه‌های زیرساخت حیاتی خود از محل دیگری تامین می‌شود. ایران این ریسک را پذیرفته تا توسعه اقتصادی خود را با همکاری چین و در نگاه به شرق افزایش دهد.

«چین حاکم بر ایران است»

 مهدی تقوی یک استاد اقتصاد در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مقامات ایرانی هیچ ربطی به ایرادهای واردشده بر تعامل با چین نمی‌بینند. ما به جلو حرکت می‌کنیم.

این در حالی‌ست که نه تنها جاده‌ها و خطوط آهن بلکه ایران در تملک چین است. ایران همچنین به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک مقصد محبوب برای کارآفرینان چینی مثل آقای لین با چند کلمه فارسی دست و پاشکسته همچون وام‌های کم‌بهره و معافیت‌های مالیاتی از دولت‌های ایران و چین است. او یک امپراطوری کوچک از روند رو به جلو در ایران را از 15 سال پیش آغاز کرده است. او هشت کارخانه دارد که طیف وسیعی از کالاها را برای بازار ایران و بازارهای کشورهای همسایه تولید می‌کنند.

وی خود را پیشگام مذاکرات مختلف با سفیر چین در تهران در راستای سرمایه‌گذاری جدید در ایران و نیشابور می‌داند. او معتقدست حالا مقامات کشورش به تجربه‌های او گوش می‌دهند.

تسهیلات ارزی 6/1 میلیارد دلاری کشور چین برای توسعه برقی‌سازی راه‌آهن تهران – مشهد می‌تواند زمینه‌ای فراهم کند تا لین برای صادرات کالاهای خود به شمال اروپا، لهستان و روسیه، هزینه‌ای بسیار کمتر از امروز پرداخت کند. وی در حالی که سیگارش را روشن می‌کند، می‌گوید: من توقع افزایش 50 درصدی در درآمد‌های خود را دارم. البته قدرت چین هم افزایش خواهد یافت.

او در حال گوش دادن به موسیقی عامه‌پسند چینی گفت: زندگی خوب است. آینده در ایران خوب است.

خطوط آهن چین به غرب که چینی‌ها آن را مسیر ابریشم آهنی می‌نامند 2 هزار مایل را از ژینجیانگ در چین به تهران و سپس قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان پیوند می‌دهد. با ارتقای قطارها بنا به اعلام روزنامه دولتی چین، چین دیلی، صنعت ترابری چین رونق خواهد یافت.

در یک آزمایشطی سال ۲۰۱۶ مسیر ایران به چین با یک قطار از بندر شانگهای در شرق چین به تهران فقط در ۱۲ روز طی شد. یک سفر از طریق دریا ۳۰ روز طول می‌کشد. در ایران، آنها به استفاده از مسیر موجود بین تهران و مشهد، توسط یک موتور دیزلی کندتر ادامه می‌دهند که انتظار می‌رود در ۲۰۲۱ برای تردد قطارهای برقی با سرعت ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

رهبران ایران امیدوار هستند که مشارکت این کشور در این طرح‌ها آنها را قادر خواهد ساخت تا فاتح بزرگ جاه طلبی‌های اقتصادی چین شوند.

مطالب - پر بازدید

ارتباط با ما

آفتاب صبح نیشابور می خواند تو را ...

صاحب امتیاز : سید مهدی علوی

مدير مسئول : يحيي قدمگاهي

سردبیر : حسن خواجويي

تلفکس : 42223407(051)

آدرس : خراسان رضوی، نیشابور، میدان باغات، بین خاتم النبیین 2 و 4 پلاک 202

کدپستی :9613665937

چاپخانه : پارسیان - نیشابور 42235572(051)

شماره ما در تلگرام : 09338891215

پیامک : 30002502223407

آپارات : http://www.aparat.com/neyshabur_khabar

تلگرام : http://Telegram.me/Aftabeneyshabur

اینستاگرام : http://Instagram.com/aftabeneyshabur

Template Design:Dima Group