یه چیزی تو این عشق هست که تو اونو از بیخ نمی‌شناسی، عشق اگه ناموس بشه، عشقه...

«رئیس» / مسعودکیمیایی

 

عمران گاراژیان

استادیار دانشگاه

به‌عنوان یک پژوهشگر باستان‌شناسی دغدغه جدی در رابطه با حاشیه‌های کنونی سپهر فرهنگی - تاریخی نیشابورِ امروزی دارم. دغدغه من این است که بافت شهري ما در حال حاضر به سمت شهر حاشيه‌اي در حال حركت است و اين براي شهري كه يكي از كلان‌شهرهايي بوده كه دنيا تاكنون به‌خود تجربه كرده، بسيار دردناك است كه به شهري حاشيه‌اي با برخوردهاي حاشيه‌اي و افكار حاشيه‌اي و نگاه‌هاي حاشيه‌اي بدل شويم. زودتر به خود آییم و كاري بنيادي را بدون هيچ گونه عصبيت در پیوند با جایگاه تاریخی و فرهنگی این سرزمین اجرا كنيم. پيشينه اين شهر سرمايه فرهنگي است. با این همه سرمایه چرا به خود نمي‌آييم؟ چرا پویندگی فرهنگی ما در حال تباهي است؟ چرا بچه‌هاي من و شما اگر همين طوري پيش برويم ممكن است پرورش‌يافته فرهنگي حاشيه‌اي باشند؟ چرا؟ چون ما كار نكرده‌ايم. آن هم در شهري كه جاي جاي آن آثاري از تمدن تاريخي وجود دارد و ارزشمند است.

مردی در حصار افسانه‌ها-علی حصار کوشکی

در خصوص زندگی‌نامه مرحوم کمال الملک - چنانکه پیش تر هم گفتم و گفته‌اند- روایات گوناگون و افسانه‌گون فراوانی وجود دارد.

احمد سهیلی خوانساری که خود با «حیدر قلی خان» سومین پسر کمال -  که بعد مرگ کمال‌الملک چهار سالی زندگی کرده -  دو سالی مراوده داشته در کتاب خود به یاری این فرزند از این زندگانی چنین  پرده بر می‌دارد: «در قرن سیزدهم هجری از سرزمین کاشان چند تن نقاش عالی‌قدر برخاستند که در آسمان هنر ایران هر یک ستاره‌ای درخشان و در تاریخ هنر ایران استادانی نامدارند.  عجب آنکه این چند تن همه از خاندان مشهور غفاری بودند - غفاری به کسر غین بدون تشدید.» (کمال هنر، احمد سهیلی خوانساری، چاپ اول، 1368، انتشارات محمد علی علمی و انتشارات سروش) در مورد سال دقیق تولد محمد هم اختلاف نظر است و از سال ۱۲۲۴هجری شمسی تا چند سال بعدتر هم، این سال تولد مورد بحث و نظر است، تا آنجایی که حتی پیرو گفتار دکتر قاسم غنی ، خود کمال هم از سال دقیق تولد خود ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

مصطفی بیان - دبیر گروه داستان

پدربزرگ‌ها مانند مادربزرگ‌ها شخصیت کم‌رنگی در قصه‌ها دارند. دلیلش را هم نمی‌دانم. از داستان هایی که تا به امروز حضور ذهن دارم می توانم از پدربزرگ هایدی (هایدی اثر یوهان اشپیری)، پدربزرگ پرین (باخانمان اثر ویکتورمالو) و پدربزرگ کاتری (کاتری دختر گاوچران اثر ادنی نولیوار) نام ببرم.

نمی دانم چرا پدربزرگ های قصه‌گو کمتر از مادربزرگ‌های قصه‌گو حضوری فعال دارند و کمتر شنیده یا گفته شده است که «قصه های پدربزرگ»! گمانم دلیل آن این است که پدربزرگ ها کمتر در خانه حضور داشتند و بیشتر مشغول کار و فعالیت در بیرون از خانه بودند.

نگاهی به زمینه‌ها و بهره‌های نقش‌آفرینی نیشابور در «اتحادیه شهرهای تاریخی جهان»                                   

حسین صومعه                                                 

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گفتار سوم؛ دعوت به همگرایی

 همگرایی شهرهای تاریخی ایرانی: نیشابور، به خاطر پیشینه تاریخی و فرهنگی خود، و بر پایه پیش داشته‌های حافظه تاریخی ایرانیان، به عنوان شهری چند‌فرهنگی و همزیستگاه همه فرهنگ‌ها و مردمان حوزه جغرافیای فرهنگی ایران و فراسوی آن(66)، دارای توانمندی ویژه‌ای، در تقویت همگرایی و همسویی در ابعاد ملی است. بنابراین، دعوت به همگرایی و اقدام مشترک با دیگر شهرهای ایرانی عضو اتحادیه شهرهای تاریخی، موضوعی است که به عنوان اقدام ابتکاری شهردار نیشابور، پیشنهاد می‌شود. برگزاری نشست‌های مشترک بین شهرداران و دیگر مدیران و سیاست‌گذاران گردشگری و فرهنگی  شهرهای اصفهان، شیراز، کاشان، نیشابور و یزد، همراه با کسب تجارب و تبادل ایده‌ها برای حضور شایسته‌تر در همایش 2016، زمینه‌ساز همگرایی و همنوایی بیشتر شهرهای ایرانی در «مجمع عمومی اتحادیه» شد. دو ایده کلی، به عنوان موضوع‌های قابل طرح از سوی نیشابور به عنوان اقدام مشترک شهرهای ایرانی عضو LHC ، بدین شرح است:

مطالب - پر بازدید

ارتباط با ما

آفتاب صبح نیشابور می خواند تو را ...

صاحب امتیاز : سید مهدی علوی

مدير مسئول : يحيي قدمگاهي

سردبیر : حسن خواجويي

تلفکس : 42223407(051)

آدرس : خراسان رضوی، نیشابور، میدان باغات، بین خاتم النبیین 2 و 4 پلاک 202

کدپستی :9613665937

چاپخانه : پارسیان - نیشابور 42235572(051)

شماره ما در تلگرام : 09338891215

پیامک : 30002502223407

آپارات : http://www.aparat.com/neyshabur_khabar

تلگرام : http://Telegram.me/Aftabeneyshabur

اینستاگرام : http://Instagram.com/aftabeneyshabur

Template Design:Dima Group