م.پارسا

 1- با نظر به اطلاعاتی که در آخرین خبر مرتبط با آزادراه حرم تا حرم، در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در امروز، منتشر شده است، معاون محترم وزیر راه تصریح نموده اند که تکمیل آزادراه حرم تا حرم، گامی در راستای تکمیل «کریدور شرق به غرب کشور» یا همان «جاده ابریشم» برداشته می‌شود.

 با این رویکرد؛ این آزادراه، بخشی از یک پروژه زیرساختی ملی و بین المللی است و در واقع می‌توان گفت در حالت تکمیل شده و نهایی کل مسیر جاده ابریشم؛ شهرهای مسیر این جاده، در مسیر بزرگترین جاده مواصلاتی مدرن تاریخ بشر قرار داشته و از مزایای آن که ابعاد جهانی دارند بهره مند خواهند شد. تجارت، گردشگری، مراودات و ... بین المللی و جهانی.

 

2- باید به این بیندیشیم که به فرض واقع شدن آزادراه در نقطه تقاطع جاده روستای هندآباد (کیلومتر ٨ از نقطه مبدا میدان فردوسی)، آیا دولت محترم و وزارت محترم راه و شهرسازی برنامه ای مشخص و دارای بودجه و اعتبار مشخص و پایدار، برای ایجاد ارتباط مناسب و درخور شان منطقه نمونه بین المللی گردشگری نیشابور با آزادراه تدارک دیده اند یا خیر؟ آن چیز که کاملا بدیهی به نظر می‌رسد این است که هزینه ملاحظات این آزادراه را (که ابعاد و استفاده ملی و بین المللی دارد) نباید بر دوش شهرداری و مردم نیشابور، تحمیل کرد.

 

بنابراین اگر فاصله ٨ کیلومتری از نقطه مبدا میدان فردوسی، مطرح است؛ باید همزمان با احداث بزرگراه:

 

الف) چهاربانده کردن مسیر، در ادامه بولوار مهرآباد تا تقاطع آزادراه

 

ب) ساخت و اجرای حاشیه مسیر؛ متناسب با اهداف منطقه نمونه بین المللی گردشگری نیشابور

 

پ) پیش بینی تمهیدات لازم در ارتباط با همخوانی آینده نگر آزادراه با طرحهای توسعه ای مواصلاتی نیشابور، بویژه کمربندی جنوبی شهر

 

توسط وزارتخانه تدارک دیده و اجرا شود.

 

با نظر به اینکه حتی فاصله ٨ کیلومتری (تا روستای هندآباد) برای گذر کریدور ملی و جاده بین المللی از کنار شهر پراهمیتی مانند نیشابور، در واقع و عملا دور زدن این شهر محسوب میشود پس موکول کردن زیرساختهای ارتباطی شهر با آزادراه به آینده موعد، ریسک بسیار بالایی داشته و برای حفظ منافع مردم شهرستان نیشابور، باید ایجاد قطعی همه زیرساختهای لازم، در همان زمان احداث آزادراه در این منطقه و همزمان، تضمین و اجرایی شود.

 

3- همواره یک نکته ابهام در مورد فاصله آزادراه از شهر وجود داشته است؛ آیا نقطه مبدا میدان فردوسی است یا ابتدای روستای مبارکه یا نقطه دیگر؟ باید دقیقا مشخص شود که این نقطه کجاست؟ شاید بتوان نقطه مبدا را طوری تعیین کرد که کیلومتر ٨، خود کالشور یا مناطق جنوبی آن باشد! قطعا خواسته مردم نیشابور، نزدیکترین فاصله به شهر است.

 

4- با با توجه به شرایط منطقه، بهترین نقطه برای گذر آزادراه همان ناحیه گنبدهای مهرآباد در حدود ۵ کیلومتری جنوب میدان فردوسی است. این گنبدها، نماد و چهره ای از تاریخ نیشابور قدیم هستند و فاصله مناسبی هم با شهر دارند. اینجا بهترین مکان برای ایجاد یک ناحیه گردشگری در کناره آزادراه و هدایت گردشگران به جاذبه ها و مناطق گردشگری درون شهر نیشابور است.

 

5-  نیشابور، یکی از شهرهای اصلی جاده تاریخی ابریشم است. اگر هدف، احیای جاده ابریشم است؛ دور زدن مهمترین شهر خراسان در تاریخ جاده ابریشم، دومین شهر پرجمعیت معاصرخراسان و شهر دارنده مصوبه «منطقه نمونه بین المللی گردشگری» چه توجیهی دارد؟ آیا ایران عزیزمان میخواهد بدون نیشابورش، جاده ابریشم را احیا کند؟

متواضعانه بر این باوریم که دولت تدبیر و امید، هیچ گاه نخواهد گذاشت حق نیشابور که همواره در خدمت فرهنگ و آبادانی ایران عزیزمان بوده است ضایع شود.

 

مطالب - پر بازدید

ارتباط با ما

آفتاب صبح نیشابور می خواند تو را ...

صاحب امتیاز : سید مهدی علوی

مدير مسئول : يحيي قدمگاهي

سردبیر : حسن خواجويي

تلفکس : 42223407(051)

آدرس : خراسان رضوی، نیشابور، میدان باغات، بین خاتم النبیین 2 و 4 پلاک 202

کدپستی :9613665937

چاپخانه : پارسیان - نیشابور 42235572(051)

شماره ما در تلگرام : 09338891215

پیامک : 30002502223407

آپارات : http://www.aparat.com/neyshabur_khabar

تلگرام : http://Telegram.me/Aftabeneyshabur

اینستاگرام : http://Instagram.com/aftabeneyshabur

Template Design:Dima Group